Farenjit boğazın arka kısmının yani farenks bölgesinin iltihaplanması olarak açıklanabilir. Yutkunma zorluğu çekme, boğazda yanma ve acı hissinin olması gibi çeşitli şikayetler hastaların yaşam kalitesini de olumsuz etkileyebilir. Bu rahatsızlık çoğunlukla soğuk algınlığıyla birlikte ortaya çıkar. Aynı zamanda daha farklı boğaz enfeksiyonlarının sonucunda da yaşanabilir. Hasta olan kişiyle yakın temasta olanlara kolaylıkla bulaşabildiğini de eklemek gerekir.

Hem virüs hem de bakteri kaynaklı olabilen farenjite dair merak edilen tüm konulara açıklık getireceğiz. Nasıl tanı konduğu, nasıl tedavi edildiği ve hangi yollarla bulaştığı gibi konulara geçmeden önce hastalığın belirtilerini ele alalım.

Farenjit Belirtileri Nelerdir?

Boğaz bölgesinde ağrı, acı ya da batma hissinin olması, farenjit hastalığının en yaygın ve en net belirtileridir. Hastalar boğaz bölgesinde tahrişten kaynaklı olarak yanma hissinden de şikayet ederler. Bunun yanı sıra aşağıdaki semptomlar da ortaya çıkabilir.

• Genizde akıntı olması
  • Öksürük
  • Yüksek vücut ateşi
  • Yutkunurken güçlük çekme
  • Eklem bölgelerinde ağrı olması
  • Boğazda kuruluk hissi
  • Boğazda kaşıntı olması
  • İştahsızlık

Bu belirtiler ortaya çıktığında doktora başvurulması önemlidir çünkü hastalığın erken dönemde tespit edilmesi iyileşme süresinin daha kısa ve kolay olmasını sağlayabilir.

Farenjit Neden Olur?

Farenjit neden olur

Neden farenjit olur sorusunun pek çok yanıtı olsa da genellikle sebebin virüsler olduğu söylenebilir. Elbette bakterilerden kaynaklı olarak da bu rahatsızlık ortaya çıkabiliyor. Kimi zaman hastalarda bu rahatsızlıkla birlikte aşağıda sıraladığımız bazı enfeksiyon hastalıkları da görülebiliyor.

• Kızamık
  • Suçiçeği
  • Krup
  • Boğmaca
  • Beta enfeksiyonu
  • Adenovirüs enfeksiyonları
  • Enfeksiyöz mononükleoz
  • İnfluenza enfeksiyonu

Bakteriyel olan farenjitin nedenleri ise genellikle şu şekildedir:

• Gonore
  • Klamidya
  • Corynebacterium

Tüm bunlarla birlikte sıklıkla soğuk algınlığı ya da grip yaşamak da bu hastalığa yakalanma riskini yükseltiyor. Alerjik bünyeye sahip olanların ve reflü rahatsızlığı olanların da söz konusu hastalık için riskli grupta yer aldığını eklemek gerekir.

Farenjit Tedavisi Nasıldır ?

Öncelikle farenjit hastalığına neden olan unsurların yani etkenlerin belirlenmesi gerekir. Çünkü bakteriyel olan ile virüs kaynaklı olan hastalığın tedavileri farklıdır. Eğer hastalık bakteriden kaynaklanıyorsa tedavisi antibiyotik ilaç kullanımı şeklinde olabilir. İlaç kullanımı ile birlikte doktorunuz hastalığın yarattığı şikayetleri azaltmak için gargara kullanımı, sprey kullanımı gibi önerilerde de bulunabilir. Antibiyotik ilaç ile beraber ağrı kesici ilaç de reçete edilebilir ve ilaçların sadece doktor tarafından belirtilen süreç boyunca kullanılması gerekir.

Rahatsızlığın virüsten kaynaklanıyor olması durumunda ise antibiyotik ilaç kullanımı tercih edilmez. Daha farklı bir tedavi sürecinin uygulanması gerekir. Hangi nedenle ortaya çıkmış olursa olsun hastaların tedavi süreci boyunca kendilerini tütün ürünleri dumanından, tozdan ve kimyasalları solumaktan koruması gereklidir. Bu süreç boyunca doktorun öneri ve uyarılarının dikkate alınması, farenjitten kurtulma sürecini hasta için kolaylaştıracak ve hastalığa bağlı şikayetlerin azalmasını sağlayacaktır.

Farenjit Nasıl Geçer?

Elbette farenjit durumunda mutlaka tedavinin uygulanması gerekir. Tedavi ile birlikte evde uygulanabilecek bazı yöntemler ile hastalığın ortaya çıkardığı şikayetlerin bir miktar da olsa azalmasını sağlayabilir. Neler yapılabilir sorusuna şu yanıtları verebiliriz:

• Bol miktarda su tüketilmelidir.
  • Boğazdaki kuruluğun azalması için gün içerisinde çorba içilebilir.
  • Ilık tuzlu su ile gargara yapılması boğazın rahatlamasını sağlayacaktır.
  • Hastaların mümkün olduğunda uzanarak istirahat etmesi önerilir.
  • Bulunulan ortamın havasının nemli olması sağlanmalıdır.

Çocuklarda Farenjit

Farenjit nasıl geçer

Çocuklarda farenjit rahatsızlığının oldukça sık yaşandığını belirtmeliyiz. Özellikle kış mevsiminde çocuklar maalesef sıklıkla rahatsızlanabiliyor. Okula giden çocuklarda daha sık görülüyor olmasının nedeni ise hasta olan bir çocuktan diğer çocuklara da kolayca bulaşabiliyor olmasıdır. 2 ile 12 yaş arasında olan çocuklarda yaygın görüldüğünü belirtebiliriz. Bu hastalığın çocuklardaki belirtileri, yetişkinlerde görülen belirtilerden çok farklı değildir. Boğaz ağrısı, yüksek ateş, karın bölgesinde ağrı ve bazı çocuklarda da kusma şikayetleri görülebilir.

Farenjitin Sebepleri Nelerdir?

Çok sayıda farklı unsura bağlı olarak farenjit problemi ortaya çıkabiliyor. Ancak % 90 gibi yüksek bir olasılıkla çevresel faktörler, mantar, bakteri ya da kişisel nedenlerle bu hastalığın yaşandığı söylenebilir. Virüsler ise hem çocuklarda hem de yetişkinlerde söz konusu hastalığın ortaya çıkma nedenleri arasında en yaygın olanlardan biridir. Viral enfeksiyonların ardından sıklıkla ortaya çıkması da bundan kaynaklanır.

Viral enfeksiyonların antibiyotik ilaçlara yanıt vermiyor olması nedeniyle virüs kaynaklı olan farenjit hastalığında daha farklı tedavi prosedürleri izlenir. Olabildiğince semptomlar azaltılmaya çalışır ve bu yolla hastanın rahatlaması sağlanır. Hasta biri ile aynı ortamda bulunmak da maalesef rahatsızlığın nedenleri arasında yer alıyor. Yakın temasta bulunulması durumunda kişiye bulaşabilen bir hastalıktır.

Farenjit İçin Risk Faktörleri Nelerdir?

Pek çok rahatsızlıkta olduğu gibi farenjit hastalığında da çeşitli risk faktörleri bulunuyor. Bu risk faktörlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

• Yaşın ilerlemiş olması.
  • Kapalı alanlarda çok uzun süre bulunmak.
  • Kimyasal ya da tahriş edici özellikte olan maddelere maruz kalmak, bu maddeleri solumak.
  • GERD olarak adlandırılan gastroözofageal reflü hastalığına sahip olmak.
  • Bağışıklık sisteminin zayıf olması.
  • Kronik bademcik problemleri yaşıyor olmak.
  • Burunda eğrilik olması ya da burun etinden kaynaklı burun tıkanıklığı sorununa sahip olmak.

Farenjite Ne İyi Gelir?

Hastalar farenjit rahatsızlığının yarattığı semptomlardan kurtulmak için “ne iyi gelir” sorusunun yanıtını merak edebiliyor. Uygulanabilecek yöntemlerden birkaçı şöyledir:

Adaçayı ve Ekinezya

Boğazdaki ağrıyı ve özellikle de kaşınma hissini ortadan kaldırmak için ekinezya le adaçayı tüketilebilir. Bu çaylar, boğazı rahatlatmak için kullanılan spreyler kadar etkili olabiliyor. Aynı zamanda ekinezyanın vücudun bağışıklık sisteminin güçlendirici etkisi de var. Bu da hastalıklarla mücadelede önemli bir ivme kazanmayı sağlayabiliyor. Adaçayının etkisi ise boğazı rahatlatması ve boğazdaki iltihap üzerinde etkili olabilmesidir.

Sarımsak

Sarımsağın antiseptik özelliği oldukça güçlüdür. Bu da vücudun enfeksiyonlarla savaşmasına yardımcı olur ve boğazdaki sıkıntıların hafiflemesini sağlayabilir. Ancak bu etkisinden faydalanabilmek için sarımsağı çiğ olarak tüketmek gerekir. Birkaç gün boyunca düzenli olarak çiğ sarımsak tüketilmesi halinde vücudun savunma sistemi de güçlenecektir.

İlgini çekebilir –> Ağız yarası

Farenjit Nasıl Teşhis Edilir? Farenjit Tanısı Nasıl Konulur?

Hastanın öyküsünün alınması son derece önemlidir. Ayrıca farenjit tanısı konması için mutlaka fiziksel muayene de yapılmalıdır. Eğer doktor gerekli görürse teşhis konmadan önce bazı testlerin yapılması gerekebilir. Boğaz sürüntüsü, kan sayımı testi, akciğer röntgeni testlerinin yanı sıra kültür antibiyogram testi de yapılabilir. Hastanın durumuna ve şikayetlerine bağlı olarak daha farklı tetkiklerin yapılması da istenebilir.

Kronik Farenjit Belirtileri Nelerdir?

Kronik farenjit belirtileri kişiden kişiye değişebilir. Hastalar genellikle aşağıdaki durumlardan şikayet ederler:

• Yutmada güçlük çekme
  • Boğazda beyaz ya da gri renkte lekeler olması
  • Lenf düğümlerinin şişmesi
  • Yüksek ateş
  • Titreme
  • Mide bulantısı
  • İştahta azalma
  • Halsiz ve yorgun hissetme
  • Ağız içinde kötü bir tat olması

Okuman da fayda var –> Horlama

Farenjit Bulaşıcı Mıdır?

Bu rahatsızlığın bulaşıcı olduğunu net bir şekilde belirtebiliriz. Viral ve bakteriyel farenjit bulaşıcı özelliktedir. Bu hastalığa sebebiyet veren mikroplar burunda ve boğazda yaşayabiliyor, bir başkasına aşağıdaki yollarla bulaşabiliyor.

• Hastanın öksürmesi ve o ortamda bir başka kişinin soluması
  • Kirlenmiş olan yüzeylere dokunan kişinin sonrasında ellerini yıkamadan ağzına, yüzüne dokunması
  • Kontamine yiyeceklerin ve içeceklerin tüketilmesi

Farenjitle ilgili tüm sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Bilgin olsun –> Boğaz ağrısı neden olur

Detaylı bilgi için bizlere ulaşabilirsiniz.
Mail: [email protected]