Yüz felci yüzün tamamında ortaya çıkabileceği gibi sadece belirli bir bölgede de görülebilir. Sinirlerde hasar olmasına bağlı olarak gelişen bu problem, yüzdeki mimik kaslarında hareket kaybı olması şeklinde kendini belli eder. Fasiyal paralizi olarak adlandırılan yüz felci pek çok farklı nedene bağlı olarak ortaya çıkabiliyor. Geçici olarak görülebildiği gibi felcin kalıcı da olabildiğini belirtmek gerekiyor. Yüz felcinin en önemli özelliklerinden biri de ani bir şekilde, bir anda ortaya çıkabildiği gibi aşamalı bir şekilde de ortaya çıkabiliyor olmasıdır.

Yüz Felci Belirtileri

Öncelikle yüz felci belirtilerinin sayısının bir hayli fazla olduğunu ve kişiden kişiye farklılık gösterebildiğini belirtelim. Bell paralizisi durumunda görülen belirtileri şu şekilde listeleyebiliriz:

• Tek taraflı yüz felci
  • Felçten etkilenen yüz bölgesinde göz kırpma ve alın kırıştırma mimiklerinde kontrolsüzlük olması
  • Gözyaşının azalması
  • Ağızda aşağı yönlü bir sarkma olması
  • Kaslarda seğirme olması
  • Yüz kaslarında istemsiz hareketler
  • Tat duyusunun değişmesi
  • Konuşma bozukluğu olması
  • Aşırı salya üretimi olması
  • Yeme veya içmede zorluk çekme
  • Kulağın iç ya da arka kısmında ağrı olması
  • Çene eklemi çevresinde ağrı olması
  • Seslere karşı aşırı duyarlılık
  • Baş ağrısı

İnmeye bağlı olarak ortaya çıkan fasiyal paralizi belirtilerini ise şu şekilde sıralamak mümkündür:

• Bilinç değişiklikleri
  • Kafa karışıklığı, odaklanamama
  • Baş dönmesi ve beraberinde denge problemleri
  • Görme sorunları olması
  • Epileptik nöbetler yaşanması
  • Vücudun bir tarafında, kollarda ya da bacaklarda kuvvetsizlik olması

Yüz Felci Neden Olur?

Yüz felci neden olur

Çok sayıda farklı etmen fasiyal paralizi sonucunu doğurabiliyor. Yüz mimik kaslarına gelen fasiyal sinirlerde iltihaplanma olması ve aynı zamanda kafa travması en yaygın yüz felci nedenleri arasında yer alıyor. İnme ya da baş ve boyun tümörlerinin de bu listede yer aldığını belirtmek gerekir. Genel olarak yüz felci nedenlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

• Oksijen eksikliği
  • Kafatası kırığı
  • Beyinde hasar olması
  • Yüz yaralanmaları
  • Baş veya boyunda oluşan tümörler
  • Orta kulak enfeksiyonu
  • Kulakta meydana gelen bazı hasarlar
  • Lyme hastalığı
  • Ramsay Hunt Sendromu
  • Bazı otoimmün hastalıklar
  • Cerrahi faktörler
  • Doğuştan yüz kaslarında anormal gelişim olması
  • Doğum travması

Yüz Felci Tedavisi

Genel olarak yüz felci tedavisinin bu soruna neden olan unsuru ortadan kaldırmaya yönelik olarak planlandığını ve uygulandığını belirtebiliriz. Örneğin inmeden kaynaklanan bir felç durumu söz konusu ise pıhtının çözülmesine yönelik bir tedavinin uygulandığını belirtebiliriz. Aynı zamanda mevcut hasarın azaltılmasına yönelik olarak ilaç tedavisinin uygulanması da tercih edilebilir. Pek çok yüz felci sorununda erken tanı ve tedavi felcin kalıcı hale gelmesini önleme noktasında çok büyük önem taşıyor. Dolayısıyla hastaların belirtilerin ortaya çıkması durumunda mutlaka zaman kaybetmeden sağlık kuruluşuna başvurması gerekiyor.

Cerrahi müdahale de hasarlı olan sinirlerin onarılması açısından tercih edilen bir tedavi yöntemidir. Şayet tümör varsa çıkarılması için de ameliyat yapılması gerekiyor. Göz kapağının kapatılabilmesine yardımcı olunması amacıyla da cerrahi müdahaleye gerek duyulabiliyor. Kimi zaman hastalarda istemsiz bazı hareketler meydana gelebiliyor. Bu hareketleri ortadan kaldırmak için de fizik tedavi gibi alternatif tedavi yöntemleri uygulanabilir. Hastanın durumuna bağlı olarak en uygun tedavi şekli gerçekleştirilir.

Bilgin olsun –> https://draltanyildirim.com/ani-isitme-kaybi/

Fasiyal Paralizi Tanısı Nasıl Konulur?

Yüz felci tanısı

Yapılan muayene ile fasiyal paralizi tanısı kolaylıkla konabiliyor. Hastanın göz kırpması, gülümsemesi, kaşlarını çatması gibi çeşitli hareketleri yapması istenir. Bu sayede kasların durumu doktor tarafından değerlendirilebilir. Aynı zamanda bu soruna neden olan unsurun tespit edilebilmesi için de MRG, BT gibi çeşitli tetkiklerin yapılması da gerekebiliyor. Çeşitli kan testleriyle de tanı konması mümkün olabiliyor.

Yüz Felci Nasıl Geçer?

Yüz felcinin geçici olması durumunda bir süre beklenmesi halinde kaslar yeniden eski işlevini kazanacaktır ve bu esnada yardımcı tedavi yöntemleri de uygulanabilir. Ancak kalıcı fasiyal paralizi söz konusu olduğunda sadece hastayı rahatlatmaya yönelik bazı tedavilerin uygulanması tercih edilir. Aynı zamanda felce neden olan unsurların belirlenmesine ve giderilmesine yönelik çeşitli tedavi yöntemleri de tercih edilebilir. Tedavi her hastada aynı şekilde uygulanmaz ve hastanın ihtiyaçlarına yönelik olarak belirlenir.