Tükürük bezi tümörü çoğu zaman iyi huylu olduğundan yaşamı tehdit edecek bir boyuta ulaşmıyor. Adenomlar, onkositomlar, Warthin tümörleri, benign mikst tümörler gibi pek çok farklı türü bulunabilen bu yapılanma,  çok ender durumlarda kötü huylu da olabiliyor. Bu tümörlerin % 70’i gibi yüksek bir oranının kulakların önünde yer alan parotis bezlerinde başladığını belirtebiliriz.

Submandibular bezler çene altında bulunuyor ve bu bezlerde meydana gelen tükürük bezi tümörü yapılanmalarının ise % 50’sinin yani yaklaşık yarısının kötü huylu olduğunu söyleyebiliriz. Ağız içerisinde yer alan en küçük tükürük bezleri ise sublingual bezlerdir ve bu bezlerde de çok nadir olarak tümör meydana gelir.

Tükürük Bezi Tümörü Belirtileri Nelerdir?

Tükürük bezi tümörü belirtileri

Hastalarda tükürük bezi tümörü belirtileri farklı şekilde ve aynı zamanda farklı şiddette meydana gelebiliyor. Yaygın şekilde görülen semptomları ise şu şekilde listelemek mümkün:

• Ağızda, yanaklarda, çenede ya da boyunda şişlik olması
  • Ağız, yanak, boyun ya da çene gibi yüzün alt kısımlarında ağrı olması
  • Yüzün ya da boynun sağ ve sol tarafları arasında boyut ya da şekil bakımından farklılık olması
  • Yüz bölgesinde kısmi uyuşmalar
  • Yüzün bazı bölgelerinde kas zayıflaması
  • Ağızı açmakta güçlük çekme
  • Kulaktan sıvı gelmesi
  • Yutma esnasında güçlük çekme

Bu belirtilerden sadece biri ortaya çıktığında bile mutlaka kulak burun boğaz uzmanına başvurmalısınız. Çünkü tükürük bezi tümörü erken tanının çok önemli olduğu rahatsızlıklardan biridir. Tümörün iyi huylu mu yoksa kötü huylu mu olduğunun mutlaka incelenmesi ve gerekli tedavi protokolüne başlanması gerekir.

Tükürük Bezi Tümörü Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Şayet tükürük bezi tümörü kötü huylu ise yani kanser söz konusu ise ana tedavinin cerrahi operasyon olduğunu belirtmemiz gerekir. Kanserin rezektabl olması durumunda kanser ameliyat ile tedavi edilebiliyor. Rezektabl konusunda da öncelikle kanserin yakın yapılara ne kadar yayılım gösterdiğine bakılması gerekir. Kanser durumunda cerrahi operasyon ile tükürük bezlerinin tamamı ya da bir bölümü çıkarılır. Hatta kimi hastalarda tükürük bezi ile birlikte yumuşak dokunun da alınması gerekebiliyor. Yapılan cerrahi operasyonda amacın ağız içerisinde hiçbir kanser hücresini bırakmamak olduğunu söyleyebiliriz. Kanserin hızlı yayılma ve büyüme olasılığı mevcutsa ya da lenf nodlarına yayılmış olması durumu söz konusuysa daha farklı bir operasyonun yapılmasına ihtiyaç duyulabilir.

Tükürük Bezi Tümörü İyi Huylu mu?

Tükürük bezi tümörü

Hastada tükürük bezi tümörü tespit edildikten sonra tümörün iyi huylu olup olmadığının mutlaka kontrol edilmesi gerekiyor. Tümörün yapısının incelenebilmesi için de MR yönteminden faydalanılabilir. Bu sayede hem bu kitlenin yerleşimi hem de yapısı hekim tarafından daha detaylı bir şekilde incelenebilir. Aynı zamanda iğne biyopsisi olarak adlandırılan işlem de gerçekleştirilebilir. Kitleden hücreler alınır ve tümörlerin iyi huylu olup olmadığı bu sayede anlaşılır. Aynı zamanda biyopsi işleminin tedavi ile ilgili olarak da önemli veriler sunduğunun altını çizmekte fayda var.

Hastalar biyopsi işlemiyle ilgili endişe içerisine girebiliyor ancak bu işlemin herhangi bir zararının olmadığını da belirtmek gerekir. Hastalar biyopsinin tümörün yayılmasına yol açtığını düşünebiliyor ancak bu bilgi doğru değildir. Yapılan biyopsi işlemi tümörün yayılmasına yol açmaz. Hastaya herhangi bir rahatsızlık da vermeden gerçekleştirilen işlemlerden biri olduğunun altını çizelim.

Bilgin olsun –> https://draltanyildirim.com/boyunda-kist/

Tükürük Bezi Tümörü Tedavisi Nasıldır?

Tedavinin nasıl yapılacağı, tümörün yapısı ile çok yakından ilgilidir. Bu nedenle tümörün yapısının ve türünün belirlenmesi gerekiyor. Ancak genel olarak tedavinin cerrahi müdahale içerdiğini de belirtmek gerekir. MR ve biyopsi gibi tetkikler neticesinde tümörün iyi huylu olup olmadığı kontrol edilir. İyi huylu olan tümörler eğer çene altındaysa tükürük bezinin çıkarılması gerekiyor. Parotis bezinde meydana gelen tümörlerde ise tümörün yanı sıra tükürük bezinin bir kısmının da çıkarılması gerektiğini belirtelim.

Tümörlerin kötü huylu olması durumundaysa çok daha geniş kapsamlı bir ameliyatın yapılması gerekiyor. Çünkü kimi zaman kanser boyun bölgesine yayılım gösterebiliyor ve bu durumda boyun lenf nodlarının temizlendiği bir işlem olan boyun diseksiyonunun gerçekleştirilmesine gereksinim doğuyor. Tümörün kötü huylu olması durumunda ışın tedavisi ya da kemoterapi uygulanmasında da gereksinim doğabiliyor. Yapılan muayene ve tetkiklerin ardından nasıl bir tedavi uygulanacağına ve tedavi aşamalarına doktorunuz tarafından karar verilecektir.

İlginizi çekebilir –> Tükürük bezi ameliyatı

Detaylı bilgi için bizlere ulaşabilirsiniz.
Mail: [email protected]